"Wienerbröd" i långpanna

Publicerat: 2011-04-06 Kl: 08:33:16 | I kategori: Recept: mjuka kakor och bulla

Till mitt lilla projekt jag håller på med bakade jag igår "wienerbröd" i långpanna. De blev superduper goda! Vilket inte var så bra, för det innebar att jag smakade både en och två bitar. Jag liksom jämnade till kanterna så bitarna skulle bli finare. Receptet kommer här nere, men baka inte dessa om du inte känner för att svulla!;) Det ska inte jäsa nåt, så efter att min kära bakmaskin hade knådat ihop det hela var det bara att kavla ut och smeta på fyllningen.

"Wienerbröd" i långpanna

Deg:
50 g jäst (jag använde torrjäst)
½ dl grädde
1½ dl mjölk (endast mjölk går också bra)
2 ägg
150 g smör
8 dl vetemjöl

Fyllning 1:
5 dl vaniljkräm

Fyllning2:
75 - 100 g smör
2 dl socker
4 droppar bittermandelolja

Lös upp den kalla vätskan med jästen och tillsätt äggen. Klicka i rumsvarmt smör och blanda sedan ner mjölet. Alternativt släng ner allt i baktråget och kör igång bakmaskinen på "endast deg" programmet.

Dela degen i två delar och kavla ut den ena på bakplåtspapper i långpannan. Bred på vaniljkrämen. Kavla sedan ut den andra halvan och bred på den andra fyllningen. Vik degen dubbelt och skär långa remsor som du tvinnar och lägger över vaniljkrämen. Pensla med ägg och strö på pärlsocker om så önskas.

Grädda i 200 - 225 ° i cirka 20 minuter



Njut och sväll!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback