Cinnabon- världens godaste kanelbullar!

Publicerat: 2012-01-24 Kl: 20:43:33 | I kategori: Recept: mjuka kakor och bulla

På Ellies dop fanns det bland annat cinnabons. Dessa himmelska kanelbullar bara måste du prova baka! Receptet hittade jag hos Sockerrus.

Receptet ska ge 12 megastora bullar men som ni ser gjorde jag mindre
och fick betydligt fler än så! (Några gick åt till provsmak också)


Bullar
:
35 g torrjäst
240 ml varm mjölk  ca 45grader)
1 1/4 dl socker
80 g smör (rumsvarmt)
1 tsk salt
2 ägg
9,5 dl mjöl


Fyllning
:
150 g farinsocker (ca 2,5dl)
2 1/2 msk kanel
80 g smör (rumsvarmt)


Glasyr
:
125 g smör (rumsvarmt)
3,5 dl florsocker
80 g cream cheese
2/3 tsk vaniljpulver
1 krm salt
(Jag färgade min glasyr rosa för att bullarna skulle matcha fikabordet)


Gör så här:
 1.   Lös upp jästen i den varma mjölken.

2.   Blanda socker, smör salt och ägg.

3.   Tillsätt mjöl och blanda väl.

4.   Knåda ihop till en del och låt jäsa 1h.

5.   Blanda farinsocker och kanel tillsammans i en skål och vänta tills degen jäst klart.

6.   Kavla ut degen till en rektangel på ca 53×40 cm (ca 0,6 cm tjock).

7.   Smeta ut smöret med en slickepott och strö över sockerblandningen

8.   Rulla ihop och skär 12 stycken ca 4,5 cm breda skivor (eller gör flera små)

9.   Låt jäsa i 30 min under en bakduk.

10.   Gör i ordning glasyren.

11.   Blanda ihop alla ingredienser väl. Den ska nästan vara lite rinnig.

12.   Är den inte det så kan man stoppa in den i micron en liten stund.

13.   Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 10min. De ska nästan vara lite ”undercooked”.

14.   Häll på glasyren så fort bullarna kommit ut ur ugnen.

Ät och njut medans de fortfarande är varma


Det går jättebra att frysa bullarna, antingen med eller utan glasyr.
Värm de bara en stund i micron innan de ska ätas så blir de som nygjorda!


Mmmmums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback