Hur du gör en våningstårta

Publicerat: 2012-04-15 Kl: 20:32:02 | I kategori: Tips och trix

Många har undrat hur man gör en våningstårta. Det är superenkelt!
Du gör först två st tårtor (eller fler om du vill ha fler vånignar)
precis som vanligt och täcker dem med marsipan elelr sockerpasta.
Sen mäter du upp vart den övre tårtan kommer att hamna på den undre.
Jag gör små markeringar så jag vet hur långt ut jag kan sätta stödpinnarna sen.
Sen är det dags att klippa till sugrör som ska fungera som stöd så tårtan inte sjunker ihop.
Jag sticker ner sugrören i tårtan och klipper sedan av dem så de blir lika höga som tårtan.
Se till så att alla sugrör blir lika långa så inget sticker upp ovanför.
Om du har tunga och stora tårtor eller flera våningar kan du
sticka ner träpinnar i sugrören som extra stöd.
♥ ♥ ♥ ♥ 
Den övre tårtan står förresten också på en tårtrondell precis som den nedre.
Jag har klippt till den så den inte ska synas.
Detta är dels för att det behövs för att sugrören ska hålla upp tårtan
och sen blir det lättare att skära tårtorna var för sig.
♥ ♥ ♥ ♥
Sen är det bara att ställa upp tårtan!
Och så till det roligaste, dags att dekorera den!
Kommentarer
Postat av: Li

Ah, det ser så lätt ut. :)

Fin tårta!

2012-04-16 @ 09:16:20
URL: http://lipan.wordpress.com
Postat av: Anonym

Hej,

Vilken fin blogg du har? Jag har själv sedan några månader tillbaka börjat baka tårtor. Jag är sugen på att baka en våningstårta. Min fundering är dock, hur skär man en våningstårta? Är den monterad när man skär den? Börjar man uppifrån? Riskerar man inte att skära i undre tårtan om man börjar på översta tårtan?



Tacksam för dina råd!

2012-05-07 @ 14:03:31
Postat av: Annika

Hej!

Tack! Visst är det roligt att göra tårtor!:)

Ja, man skär den när den är monterad. Det är inga problem eftersom det ligger en skiljeplatta mellan varje tårta så det är ingen risk att man skär igenom till tårtan under.



Mvh Annika, sockerbagerskan

2012-05-14 @ 11:15:29
URL: http://sockerbagerskan.blogg.se/
Postat av: Liza

Hejsan!
Vilken fin tårta du gjort och tack för en bra beskrivning!
Vart kan man köpa skiljeplattorna man ska ha mellan tårtorna?

Svar: Hej!Tack! Det är vanliga tårtbrickor jag använder och de finns att köpa på ex lycksmedmat.se, kakburken.se osv.
Annika

2013-04-30 @ 17:19:07
URL: http://lizasgastricbypass.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback