Ljuvliga macarons

Publicerat: 2012-05-24 Kl: 13:28:27 | I kategori: Recept: kakor och godis

Till barncancerdagen bakade jag ett gäng macarons i olika färger.
De blev supergoda allihopa!
De jag har bakat tidigare har mest smakat sött tycker jag, men de här var kanon!

De har smak av blåbär, hallon, päron och citron
Det här receptet har jag använt:
100 g mandelmjöl
110 g äggvita
5 msk strösocker
200 g florsocker

Gör så här:

1. Sikta mjöl och florsocker och rör ihop dessa

2. Vispa äggvitorna och tillsätt sockret lite i taget när det börjar skumma

3. Vispa sedan tills den blivit tjock och glansig och du kan vända skålen upp och ner

4. Rör försiktigt ner mjölblandningen i äggvitan och rör om med slickepott

5.Tillsätt eventuell smakessens och färg och rör ihop

6. Fyll en spritspåse och spritsa ut smeten ungefär lika stora som femkronor

7. Låt vila på plåten ca 60 min. Grädda sedan i 150 grader ca 15 min

8. Lägg valfri fyllning på kakorna och lägg ihop dem två och två

Förslag på fyllningar:
(Räcker till ca 30 macarons)

Hallonmacarons:
(Jag tillsatte hallonessens i smeten)
125 g vit choklad
50 g färska eller frysta och tinade hallon
2 msk vispgrädde
Mixa hallon till en slät puré
Värm grädden tillsammans med purén
Ta bort från plattan och rör ner hackad vit choklad
Rör tills det smält och tillsätt ev lite färg om du vill ha den mer färgstark
Låt stelna i kylen någon timme tills den går att spritsa

Blåbärsmacarons:

Jag använde samma recept som ovan men bytte ut hallon mot blåbär
Dessa är min absoluta favorit!
Päronmacarons:
(Jag tillsatte päronessens i smeten)
50 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
Päronessens efter smak
Grön pastafärg
Vispa smöret ljust och luftigt och tillsätt florsockret
Rör sedan ner essens och grön färg
Spritsa på kakorna
Citronmacarons:
(Jag tillsatte citronessens i smeten)
50 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
Ca 4 tsk lemon curd
Ev gul färg
Vispa smöret ljust och luftigt och tillsätt florsockret
Blanda ner lemon curd och färg om du vill ha dem mer gula i färgen
Njut!
Kommentarer
Postat av: Sabina

Ser gott ut

2012-05-24 @ 14:48:02
URL: http://mammastartor.blogg.se/
Postat av: Annika

Tack!

Och vilken fin blogg du har fått!

2012-05-24 @ 20:03:50
URL: http://sockerbagerskan.blogg.se/
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Åh vilka fina macarons!

2012-05-26 @ 13:51:04
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se/
Postat av: Annika

Tack snälla!

Härlig blogg du har!

2012-05-26 @ 18:21:24
URL: http://sockerbagerskan.blogg.se/
Postat av: Lotta

Kan man göra beställnig på dessa kakor och vad kostar det isåfall?



Mvh // Lotta

2012-05-30 @ 21:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback